Valladolid, del 23 al 25 de octubre de 2014. Universidad de Valladolid, Facultad de Filosofía y Letras.

Este encuentro busca establecer una colaboración entre especialistas en estética filosófica portugueses y españoles.

Programa del congreso/

Jueves, 23 de octubre/Thursday, Oct. 23th

09.30: Presentación/Welcoming

10.00: Conferencia/Talk: Lydia Goehr (Columbia University): Reading Danto’s Red Squares As a Political Thought Experiment.

Respuesta/Reply: María José Alcaraz (Universidad de Murcia).

11.30: Descanso/Break

12.00-14.00: Comunicaciones/Papers I

  1. Salvador Rubio (Universidad de Murcia): Cartier Bresson por Danto: el surrealismo invisible.
  2. Alessandro Bertinetto (Università di Udine): La paradoja de los indiscernibles y la improvisación artística.
  3. Javier Domínguez Muñino e Irene García Galván (Universidad de Sevilla): El no artista de después del Fin del arte: El diagnóstico de Danto aplicado a la Poesía.

16.00-18.00: Comunicaciones/papers II

  1. Tiziana Anina (Università di Torino): The artistic disenfranchisement of reality.
  2. Melissa Theriault (Université du Québec à Trois-Rivières): Arthur Danto, writer, philosopher of literature or both?
  3. Virginia H. Aragonés Aita (UFRGS – RS/Brasil): Pictorial art as thick image: ekphrasis, embodiment and art’s medium.

18.00-18.30: Descanso/Break

18.30-20.30: Comunicaciones/Papers III

  1. Ewa Bogusz-Boltuc (University of Illinois at Springfield): The art of Arthur Danto. Before The Kiss and the Brillo Box there was the Horseman and “analytical sightseeing”.
  2. Sonia Rezzonico: Why is contemporary art not beauty? Some considerations about Arthur Danto theory of art.
  3. Sue Spaid: Danto’s artworld. Nine indiscernible red squares and nine different contents.
  4. Christopher T. Williams (University of Nevada, Reno): Mere Monochrome Works of Art and Mere Painted Colors.

Viernes, 24 de octubre/Friday, Oct. 24th

09.30: Conferencia/Talk: Gerard Vilar (Universitat Autònoma de Barcelona): Was Danto a Cognitivist? Art and Knowledge in A. Danto’s Philosophy of Art.

Respuesta/Reply: Vítor Moura (Universidade do Minho).

11.00: Descanso/Break

11.30-14.00: Comunicaciones IV:

  1. Idalina Proença Maia Sidoncha (Universidade da Beira Interior): A proposta de G. Dickie para uma definição de obra de arte e suas dificultades.
  2. Oliver Tolle (Universidade de São Paulo): Filosofia da arte e retórica, uma convivência difícil.
  3. Teresa Lousa (Universidade de Lisboa): Arthur Danto: para uma nova ontologia da obra de arte.

16.00-18.00: Comunicaciones/Papers V:

  1. Luis Merita Blat (Universidad de Valencia): El arte en el mundo administrado.
  2. Fernando Infante del Rosal (Universidad de Sevilla): Volver a Hegel. Crítica a Danto y Rancière en defensa del ‘modernismo’.
  3. Dayanira Iouhaina Toledo (UNAM, México): La plasticidad en la visión del artista. Danto y las ciencias cognitivas.

18.00-18.30: Descanso/Break

18.30-20.30: Comunicaciones/Papers VI

  1. Mikel Iriondo (Universidad del País Vasco): Estética de la memoria.
  2. Raquel Cascales (Universidad de Navarra): Historia y narración en el “fin del arte” de Arthur Danto.
  3. María Jesús Godoy (Universidad de Sevilla): Tras la muerte del arte. El fenómeno artístico posthistórico del videoclip.

Sábado, 25 de octubre/Saturday, October 25th

09.30: Conferencia/Talk: José Capela (Universidade do Minho): Architecture after Duchamp.

Respuesta/Reply: Sixto J. Castro (Universidad de Valladolid).

11.00: Descanso

11.30-13.30.Comunicaciones/Papers VII

  1. Jacinto Lageira (Université Paris 1): Essência e historia en Danto.
  2. Matilde Carrasco (Universidad de Murcia): Aesthetic and artistic effectiveness: the latest Danto on Art and Politics.
  3. Sara Matetich (Università di Salerno): The End of the End of Art.
  4. Marina Hervas Muñoz (Universitat Autònoma de Barcelona): The transfiguration of common-noise.

13.30: Conclusiones y clausura del congreso/ Conclusions and closing.

 

Las lenguas oficiales del encuentro serán portugués, español e inglés. Las comunicaciones podrán presentarse en cualquiera de ellas.

Organizadores: Sixto Castro (Universidad de Valladolid), Vítor Moura (Universidade do Minho) y Francisca Pérez Carreño (Universidad de Murcia)

 


SPANISH-PORTUGUESE MEETING ON AESTHETICS.

“ARTHUR DANTO AND THE PHILOSOPHY OF ART”

 

October 23th-25th, 2014

Universidad de Valladolid, Facultad de Filosofía y Letras.

 

This is the first Spanish-Portuguese Meeting on Aesthetics. The meeting seeks the collaboration between Portuguese and Spanish scholars on philosophical aesthetics, and the promotion of rigorous research in the field. This edition will be devoted to the work of Arthur Danto, whose influence has been remarkable in our countries as in the rest of the world.

Keynote speakers: Carmo D’Orey (University of Lisbon), Gerard Vilar (Barcelona Autonomous University), and Lydia Goehr (Columbia University)

We invite philosophers and scholars to submit 700 word abstracts for papers in philosophical aesthetics, particularly (but not exclusively) on topics related to the philosophy of art of Arthur C. Danto, including

 

“Institutional theories of art”

“Neo-representationalism”

“Aesthetic historicism”

“Art and commonplace”

“Art in the age of pluralism”

“Art and politics”

“Beauty and art”

“Artistic interpretation”

 

Papers will be presented in 30 minutes maximum, to allow for a 15 minutes discussion period.

Portuguese, English, and Spanish will be official languages at the conference.

Organizers: Sixto Castro (University of Valladolid), Vítor Moura (University of Minho), Lourdes Otero (University of Valladolid), and Francisca Pérez Carreño (University of Murcia)

Correspondence and submissions:

Prof. Sixto Castro, Departamento de Filosofía, Universidad de Valladolid

Deadline: June 15, 2014.

Acceptance by July 31, 2014.